היום שהמכונות ישתלטו עלינו – עשר עובדות על הטכנולוגיה של המחר שלא הכרתם

ביום שהבינה המלאכותית תהפוך מגולם לפרפר…היכן אנחנו נהיה?
ד"ר אלון הסגל (המרכז ללימודים אקדמיים),  המתמחה בניתוח חברתי/טכנולוגי וחוקר את השפעת הטכנולוגיה על חיינו משתף אותנו בעשר עובדות על הטכנולוגיה של המחר שלא הכרתם.

זוהי קריאת השכמה לקראת עליית המכונות והשאלה שצריכה להישאל היא:
האם את/ה מוכן לעידן המכונות, לבינה המלאכותית שתתפוס את מקום עבודתך,
שתחליט במקומך, שתתפתח במקומך?… 
אז יש מה לעשות?
להיות "פרפר דיגיטלי" ולהתפתח ל"אדם היברידי"

 

עשר עובדות על הטכנולוגיה של המחר שלא הכרתם:

1. המחשב "כחול עמוק" הצליח לנצח את גארי קספרוב בשחמט כבר שנת 1997, וכיום אלופי העולם האנושיים בשחמט אינם מהווים אתגר לבינה המלאכותית?
2. כבר לפני 5 שנים בינה מלאכותית ניצחה את האדם בשעשועני טלויזיה – "מלך הטרוויה" .
3. מערכת האינטליגנציה המלאכותית של גוגל DeepMind, כבר מזכירה בתכונותיה בני-אדם והחלה ל"חלום". DeepMind כבר מסוגלת לדמיין לעצמה ביצוע של מטלות פשוטות וללמוד לבצע משימות מורכבות בהרבה.
4. תוכנת "אלפא-גו" ניצחה לפני כשנה את לי סדול (Lee Sedol) מטובי שחקני העולם ב"גו". "גו" הוא משחק סיני עתיק המאפשר כ 200 אפשרויות משחק לפני כל מהלך [בניגוד לשחמט המאפשר רק כ-20] משחק "גו" נחשב ככזה המצריך אינטואיציה ולא רק זכרון של מהלכים רבים קדימה.
5. תוך חצי שנה מכרה אמזון כחצי מליון "אלקסות" [Alexa] = רמקול חכם המוצב בבית, לומד את אורחות הבית ובעתיד יתחיל לתפעל אוטונומית את הבית. כבר היום אלקסה יודעת להשיב על כל שאלה שבני הבית שואלים אותה.

 

איך אתם רואים את העתיד של האנושות ב-20 השנים הקרובות?

6. חברת UBER תציע שירות הובלות ברחבי ארה"ב, על ידי משאיות אוטונומיות כבר בשנת 2017 . השירות מבוסס על מערכות חברת OTTO הישראלית.
7. מפתחי גוגל הוסיפו יכולות בינה מלאכותית למנוע התרגום של החברה במטרה לשפר את יכולותיו, וגילו לאחר מספר חודשים שהבינה המלאכותית פיתחה לעצמה שפה חדשה יש מאין.
8. לפי המדען פרופ ריי קורצווייל, עד שנת 2045 נצליח ליצור בינה מלאכותית "על אנושית". לפי המדען סטיבן הוקינג והממציא אילון מאסק, כבר כיום המדענים מאפשרים לבינה מלאכותית "לשפר את עצמה… בעצמה" וליצור בעצמה את הדור הבא של בינות מלאכותיות מתקדמות יותר. בתוך שנים ספורות, תהליך זה יביא להרחקת האדם הפשוט ממוקדי העשייה וההחלטה.
9. פיתוח הבינה המלאכותית ימשיך, היכולות ימשיכו לאתגר את האנושות, אבל יהיו פחות טובות משילוב היברידי בין אנשים ובינה מלאכותית. ניסוי של קספרוב [אלוף העולם בשחמט לשעבר הוכיח שאין מכונה היכולה לנצח שילוב היברידי.
10. פרויקט קונקטום הוא הפתיחה לכך: הנשיא לשעבר אובמה הכריז על פרויקט "קונקטום". פרויקט שאוסף מכל העולם ממצאי mri המייצגים את פעילות המוח האנושי במצבים שונים. פרוייקט המוח האנושי (Human Brain Project) מנסה ליצור ייצוג וירטואלי של מוח אדם במחשב. מדעני הפרויקט טוענים ששילוב של מוח אדם ומחשב יוכלו להביא לשיתוף ישיר של חוויות ומידע בין אנשים שונים בכל זמן וליצור יכולת חשיבה עליונה שעד כה לא יכולנו לדמיין אותה.

 

אלו רק חלק מהנושאים שד"ר אלון הסגל ייגע בהם בהרצאתו הקרובה אשר תתקיים בחיפה ביום ראשון (26.2) בבר ה"דאגלס".
בנוסף, ב- 5.3 מתוכננות הרצאה גם בתל אביב כך ששוה לעקוב דרך אתר Funzing.com

 

ד"ר אלון הסגל (המרכז ללימודים אקדמיים) מתמחה בניתוח חברתי/טכנולוגי וחוקר את השפעת הטכנולוגיה על חיינו, התנהגותנו ותרבותנו.
אלון הוא חוקר ומרצה בכיר, ראש תוכנית ניהול תשתיות מידע בביה"ס דן להייטק, מל"א ומרצה במחלקה למדעי המידע באונ' בר אילן. חבר בוועדת מקצוע לבגרות – "איתור מידע דיגיטלי [סייבר-מידע] , משרד החינוך.
חבר בצוותי מחקר והערכה בינלאומיים בתחומי התמחותו וחבר בוועדות מקצועיות של משרד החינוך בתחום פיתוח מקצועות הסייבר-מידע וניהול הידע.

Facebook Comments

השארת תגובה