בחנו את עצמכם – עד כמה אתם מכירים פתגמים?

"החכמה האצורה בפתגם היא לפעמים נדושה, לעתים מעמיקה; נימת הפתגם היא לפרקים אירונית, אך תמיד יש בו יסוד של קבלת הדין". (יוהאן הויזינחה, "סתיו ימי הביניים").

"לך אל הנמלה עצל, ראה דרכיה וחכם". מי מאתנו לא שמע את הפתגם הזה באיזשהו שלב בחייו?
מדובר באחד הפתגמים הראשונים שנכתבו והוא מופיע בספר משלי שהוא מספרי החוכמה שבתנ"ך.
פתגמים נועדו לעזור לנו להביע תוכן רב משמעות גדול בכמה מילים בודדות, שלרוב יהיו במשפט קצר וממצה. אנחנו נתקלים כמעט בכל יום בסיטואציות שונות, שבין אם נרצה או לא הפתגם יחלוף מעל ראשנו. הגענו למשרד ושמענו מישהו מתלונן על זה שהוא מקבל פחות מהשותף שלו, הדבר הראשון שיעבור לנו בראש "הדשא של השכן תמיד ירוק יותר". או שבמקום להגיד "די נמאס לי" אנחנו נמצא את עצמנו אומרים בכעס "הגיעו מים עד נפש".
הפתגמים שגורים בפינו ומהווים חלק משמעותי מהחיים שלנו. בכל תרבות הפתגם נאמר בצורה שונה מכיוון שמדובר בשפה ומנהגים שונים, אבל בסופו של דבר הסיטואציות המתוארות זהות. כך למשל בישראל, כשאר נפספס משהו חשוב שחיכינו לו או שנתחרט שבחרנו בדרך הזו ולא בדרך השנייה, הפתגם שנשמע יהיה "אין בוכים על חלב שנשפך". לעומת זאת, במדינה אחרת הסיטואציה תישאר זהה לחלוטין אבל הפתגם ישתנה בהתאם לשפה והמקום.
אז חושבים שאתם מכירים פתגמים ממש טוב? בואו נראה.

 

תוכלו לשמוע עוד בהרצאה הקרובה של ד"ר ריקרדו בלנק:
שני- 16.10, תל אביב, 20:00-21:30

אם אתם אוהבים פתגמים, חידות ותובנות מיסתוריות על העולם כולו, הצטרפו לד"ר ריקרדו בלנק בהרצאה מרתקת על  חכמת החיים מאחורי פתגמי העולם.
ד"ר בלנק בעזרת 32 שותפים מרחבי העולם (ב32 שפות שונות!), יצא למחקר מעמיק בעקבות הפתגמים והמשמעות מאחוריהם והגיע ל100 תובנות אוניברסליות עליהן הוא ייספר לכם בהרצאה ייחודית, קלילה ומבדרת!
ד"ר ריקרדו בלנק הוא פיזיקאי בוגר מכון ויצמן, אשר עבד שנים רבות בתחום ההיי-טק. בשנים אחרונות לקח פסק זמן והקדיש את כל זמנו ומרצו לחקר הפתגמים ב-32 שפות שונות. ספרו "פתגמי העולם – חוכמת האנושות" הוא פרי מחקר מרתק זה. "100 חידות על פתגמים" הוא ספרו השני.
Facebook Comments