10 דברים שלא ידעתם על השפעות הטכנולוגיה על האדם

10 דברים שלא ידעתם על השפעות הטכנולוגיה על האדם

לקראת ההרצאה של יעל מן שחר ביום חמישי (8.9), בה תשתף אותנו על הצד האפל של הטכנולוגיה ועל השפעותיה העצומות (וההרסניות) על האדם. ביקשנו ממנה לשתף אותנו בעשר תופעות המשפיעות על כולנו עקב השימוש ההולך וגובר בטכנולוגיה.
נעים מאוד, אני יעל ואני חוקרת את השפעות הטכנולוגיה. יש לי 2 סמארטפונים, 4 טלווזיות ו89 אפלקציות בשימוש יום יומי. אני הדבר הכי רחוק שיש מגורו להתנתקות טכנולוגית. ההפך אני בעד שימוש בטכנולוגיה ואינטרנט.
פשוט ברגע שיודעים את המגבלות שיש לבצע מול טכנולוגיה אז אפשר לעשות שימוש נכון יותר בלי שטכנולוגיה תיצור ניוון לאזורים שלמים במוח! ממש כפי שלא צריך להפסיק להיחשף לשמש בגלל שיש לה השפעות מזיקות. צריך רק לדעת כמה שעות, באיזה שעות ואיזה קרם הגנה להשים. פשוט!
החלק הטוב של עידן הטכנולוגיה  הוא דיי ברור… אבל אני בכל זאת אגיד: אפליקציות כמו וואייז, פנגו , מקליט שיחות ועוד הפכו את חיינו לפשוטים יותר. "איי רובוט", מסך מגע ואופניים חשמליות הן יצירות אומנות טכנולוגיות. גוגל, פייסבוק, אינסטרגם ועוד הפכו את העולם ליבשת אחת גדולה ומחוברת.
אבל האם אתם מכירים משהו טוב בחיים שאין לו צד שני למטבע? חוץ מאשר משגל מזדמן עם השחקן המוכשר בראדלי קופר…כמובן.
 היום חוקרים מכל העולם  יודעים כבר  להגיד באופן מדויק למדי מה ההשפעות שיש לשימוש בטכנולוגיה ואינטרנט על "מבנה המוח".

 

גוגל, פייסבוק, אינסטרגם ועוד הפכו את העולם ליבשת אחת גדולה ומחוברת.
גוגל, פייסבוק, אינסטרגם ועוד הפכו את העולם ליבשת אחת גדולה ומחוברת.

 

מתוך כמה עשרות בחרתי ב 10 ממצאים (בסדר אקראי) מרתקים וחשובים שמופיעים במוח האדם כאשר הוא עושה שימוש כבד בטכנולוגיה ואינטרנט: (אגב, הפתרונות לרוב קלים ופשוטים. אספר מהם הפתרונות לכלל הנתונים המוצגים כאן בפעם הבאה ובהרצאות כמובן)
    1. "עצלות קוגניטיבית": שימוש בסמארטפון ובמנועי חיפוש בפרט יוצר "עצלות קוגניטיבית".
    2. "מחיקת זיכרון לטווח ארוך" : כאשר עושים שימוש באפליקציות כמו "וואייז" , "יומן עם תזכורות" ועוד אנו בעצם עושים תהליך של download.
    3. חולשה בקבלת החלטות: שפע הבחירה האין סופי שמוצע לנו בעידן החדש גורם לתהליך של "קיפאון בחירה".
    4. קשב מוגבל – פגיעה באיכות ביצוע: מעבר מהיר בין חלונות על המחשב ולחיצות על פתיחת מסך הטלפון יותר מ180 פעם ביום פוגע ביכולות הקשב של כל אדם ומוריד ביצועים לימודיים וביצועים ניהוליים.
    5. פרדוקס הבדידות: ככל שעושים שימוש בתוכנות צ'ט (וואטסאפ, סקייפ, פייסבוק ועוד) כך מחלישים את הסיבולת להתמודד עם מצבים של שקט/ לבד. וגם מעלים את החשיפה להפרעת הדיכאון.

      להזמנת כרטיסים להרצאה הקרובה (8.9) של יעל מן שחר לחצו כאן

 

  1. ירידה ביצירתיות ודמיון: שימוש בנוני עד כבר בנייד מוביל לחוסר ב"מצבים שקטים". המוח לא מייצר תנאים בהם יצירתיות ודמיון יכולים לפעול.
  2. יחסים בין אישיים וזוגיות: שימוש בנוני- כבד בנייד ואינטרנט פוגע משמעותית ביחסים בין אישיים וביכולת להיות אמפתי כלפי בן הסוג ו/או ביכולת לבחור בן –זוג.
  3. הפרעות פסיכודיגיטליות (נומופוביה, פנטום רטט, פומו ועוד..) – שימוש בנוני עד כבד בטכנולוגיה ואינטרנט יוצר הפרעות פסיכולוגיות חדשות אשר נקראות הפרעות פסיכו-דיגיטליות.
  4. הפרעות שינה – האור הכחול שיוצא מתוך מסך הנייד מדכא הפרשה של הורמון מלטונין ובכך נפגעת היכולת לייצר שינה בריאה ורצופה.
  5. התמכרויות: מעל 7 מחקרים (מהאקדמיות המובחרות ביותר) הוכיחו ששימוש בנייד ממכר כמו שימוש בסיגריות, אלכוהול וקוקאין. פייסבוק ומשחקי מחשב הם הממכרים ביותר.
חשוב! לכל נתון שציינתי יש פתרונות זמינים והחדשות הטובות עוד יותר הם שחלק מהפתרונות הקיימים הם פשוטים מאוד לביצוע ובעלי השפעה מידית.
(10 הפתרונות לשימוש יעיל ומבוקר בטכנולוגיה מופיע במאמר נפרד)
בהצלחה לכולנו.
Facebook Comments

תגובה אחת

  1. שני סבח: הטכנולוגיה משנה את דרכי העבודה שלנו - ייצור ידע הגב

    […] יעל מן שחר (2016), 10 דברים שלא ידעתם על השפעות הטכנולוגיה ע… […]

השארת תגובה