10 עובדות על רוצחים סדרתיים

10 עובדות על רוצחים סדרתיים

לקראת הרצאתם של ד"ר אבי זלבה, קצין צה"ל ומשטרה בכיר ופרופ' תמר אלמור, דיקאן בית הספר למדעי ההתנהגות ופסיכולוגיה במכללה למינהל, שתעסוק במה שקורה במוחו של עבריין, ביקשנו מזלבה שישתף אותנו בעובדות מעניינות על רוצחים סדרתיים.
רוצחים סדרתיים מאז ומתמיד היו סוג של מסתורין ולא פעם זכו לסיקורים נרחבים בתקשורת לצד כתבות, סיפורים ותחקירים
אז מה הופך אותם לכל כך מעניינים? ולמה בכלל תופעה מחרידה זו קיימת? 

10 עובדות על רוצחים סדרתיים

  1. רוצח סדרתי שונה בהגדרתו מרוצח אחר ונחשב לרוצח המסוכן ביותר. הסיבה למסוכנות הרבה טמונה בהגדרתו: "אדם שביצע שלושה מעשי רצח שונים, או יותר, לאורך זמן, של קרבנות שעל פי רוב לא היו מוכרים לו לפני כן." הסיבה להתמקדות בשלושה מקרי רצח היא פסיכולוגית בעיקרה: רצח ראשון עשוי להיות בשגגה, הרצח השני נועד לבחון באם נותן לרוצח הסדרתי את אותה תחושת ריגוש. הרצח השלישי יהווה התחלה של סדרות חדשות ומקבע את תחושת הריגוש שבלעדיה לא יוכל הרוצח להגיע לשלמות עם עצמו ולכן ימשיך לרצוח.
  2. רוצחים סדרתיים עשויים ליצור הפסקה בסדרת הרציחות לתקופה ממושכת של עד עשרות שנים אשר בה הם עוטים על עצמם "מסיכה של שפיות". בשלב מסוים הם חוזרים לסורם וממשיכים לרצוח.
  3. בישראל נתפסו והורשעו שני רוצחים סדרתיים בלבד. מוחמד חלבי סייען של השב"כ אשר רצח באוקטובר 1989 שבעה בני אדם במהלך של יומיים בלבד. ( לכן מתקרב יותר להגדרה של רוצח המונים). הרוצח השני אשר נתפס הוא ניקולא בונר אשר הואשם ברצח של ארבעה בני אדם במהלך שנת 2005. ישנן טענות על רוצח סדרתי נוסף אשר פעל ואולי פועל עד היום בישראל. טענה זאת כפי שהועלתה בתוכניתו של אמנון לוי לא אוששה עד היום.
  4. הרוצחים הסדרתיים אחראים לרצח, בהתאם למחקרים, של כ- שני אחוזים מכלל הנרצחים. טיעון הנדרש להוכחות נוספות מאחר וחלק ממקרי הרצח של אנשים משולי החברה לא יוגדרו כרצח וכן בשל העובדה שחלק ממקרי הרצח הבלתי מפוענחים עשויים להיות של רוצחים סדרתיים מוכרים או "חדשים". בכל מקרה, הנתונים מראים על כ- 450,000 מקרי רצח בשנה ( לא כולל מלחמות) ומכאן שהרוצחים הסדרתיים שרובם המכריע נמצאים בארצות הברית אחראים על 9,000 מקרי רצח מדי שנה. מספר מפחיד לכל הדעות.
  5. חלק מהרוצחים הסדרתיים הם נקרופילים ( מקיימי יחסי מין עם גוויות). חלקם קניבלים ( אוכלי גופות בני אדם). חלקם סדיסטיים ברמות שקשה להעלותם בכתב. חלקם שבו את הקורבנות והשאירו אותם בחיים לספוק צרכים מעוותים ופסיכוטיים עד להריגתם. ידוע ונורא מכולם הוא ג'פרי דאהמר, בנו של כימאי איתו היו לו יחסים טעונים במיוחד, אשר נהג לקדוח חור בראש הקורבן ולצקת לשם חומצה, אשר הביא למוות בייסורים. זאת מעבר לאכילת חלקי גופות ( ככל הנראה, הסרט חניבל לקטר מבוסס על אירועי אמת של הרוצח הזה).

    בתוך ראשו של עבריין-הצד האפל של החיים
    בתוך ראשו של עבריין-הצד האפל של החיים


  6. כ- 80 אחוז מכלל הרוצחים הסדרתיים הם גברים. חלק מהרוצחות הסדרתיות ידועות כאכזריות במיוחד.
  7. עד היום, נעשים מאמצים רבים ליצור טיפולוגיה אשר תצליח לאבחן את הרוצחים הסדרתיים ובעקבות כך לנבא התנהגות רצחנית שכזו בעתיד. הנושא נתקל במכשולים רבים בשל האינטראקציה הקיימת בין חלק מהרוצחים לקורבנות לסביבה התקשורתית.
  8. ג'ון גייסי אשר הורשע ברצח של 33 נערים וגברים ואשר נהג להתחפש כליצן דרש וקיבל ארוחה אחרונה לפני הוצאתו להורג ( 14 שנים לאחר הרשעתו) אשר כללה דלי של חטיפי עוף, מנת צ'יפס נדיבה וקילו תות שדה. כנראה שאונס ורצח הגברים לא העיק מדי על מצפונו.
  9. לאחר הרשעתו של רוצח סדרתי בארצות הברית עוברים בממוצע עשר שנים עד למיצוי כל ההליכים המשפטיים אשר הם על חשבונה של המדינה שבה נשפט הנאשם לפני בצוע גזר הדין. בחישוב כלכלי גזר דין מוות מהווה את המעמסה הכלכלית הגדולה ביותר מכל סוגי הענישה האחרים באותה מדינה.
  10. חוקר משטרתי פגש רוצח סדרתי הכלוא בארצות הברית. אחד הדברים שהדהימו אותי הייתה היכולת הוורבלית של הרוצח. כאשר הבעתי את פליאתי על כך בסיומה של הפגישה הוא ענה בחיוך: " איך לדעתך הצלחתי להכיר, לפגוש ולרצוח אנשים?"
אבי זלבה, ד"ר לקרימינולוגיה, קצין משטרה בכיר בדימוס, מומחה למניעת אלימות, שפת גוף, והתנהגות אנושית, מגיע ל-Funzing Talks יחד עם פרופ' תמר אלמור, דיקאן בית הספר למדעי ההתנהגות ופסיכולוגיה במכללה למינהל וחוקרת יזמות בין לאומית, חדשנות, תרבויות ומגדר, להרצאה מרתקת בה ינסו להכניס אותנו אל מוחו של עבריין סדרתי. בין היתר, ההרצאה תעסוק במה מניע רוצחים, אנסים, מושחתים, פשע מאורגן ועבריינים באופן כללי לבצע פשע. 
הרצאות קרובות:
יום ראשון – 18.2 | תל אביב-יפו | 20:15-21:45 – לפרטים נוספים לחצו כאן
יום חמישי – 22.2 | חיפה | 20:00-21:30 – לפרטים נוספים לחצו כאן
יום ראשון – 11.3 | ירושלים | 20:30-22:00 – לפרטים נוספים לחצו כאן

Funzing הוקמה לפני כ-5 שנים על מנת לשנות את תרבות הפנאי בישראל. מאז ועד היום מעל 400,000 אנשים השתתפו באירועים ובפעילויות שלנו. באתר תמצאו אלפי חוויות ואטרקציות מיוחדות וחד-פעמיות ברחבי הארץ, לקהל הרחב, לארגונים ולחברות. 
הידעתם? מלבד בישראל אנחנו פועלים גם באנגליה ובסינגפור – אם במקרה אתם באזור ;)הידעתם? מלבד בישראל אנחנו פועלים גם באנגליה ובסינגפור – אם במקרה אתם באזור 😉

Facebook Comments

השארת תגובה